Forskning

De föreställningar jag skapar som sångare och kompositör är oftast utgångspunkten för min forskning. Resultaten syns och hörs därför både i musiken och på scenen. Många gånger tonsätter och framför jag texter ur historien på nya sätt, som i Gilgamesh - han som vägrade dö eller i Galendansaren. Det har också hänt att jag skapar nya sammanhang kring sånger, som i ståupptragedin kring Schuberts och Müllers Vinterresa, eller kring John Dowlands och Evert Taubes sånger. 

Skriftlig forskningspresentation

De scenmusikaliska resultaten presenteras och problematiseras oftast i en bok, som i avhandlingen Sångaren på den tomma spelplatsen eller i boken Galendansaren, som handlar om hur föreställningen med samma namn skapades.

Föreläsningskonserter – lecture recitals

Hans senaste, pågående forskningsprojekt med forskningsgruppen COMPARTIA handlar om hans experiment med att skapa hybridmusik utifrån europeisk och brasiliansk tradition. Resultaten av denna undersökning kommer att presenteras i form av en serie konsertföreläsningar, där hans brasilianska medmusiker och forskarkolleger medverkar.