Sångaren på den tomma spelplatsen

Avhandling

Sångaren på den tomma spelplatsen - en poetik är min doktorsavhandling i musikalisk gestaltning. I den diskuteras den utvidgade sångarrollen i tre av mina projekt: Gilgamesh – han som vägrade dö, Jag, jag och bara jag! samt Diktaren och tiden.

Avhandlingens titel anspelar på den typ av "tom" spelplats som den brittiske regissören Peter Brook beskriver i sin bok The Empty Space. En sådan scen saknar dekor. Istället får åskådaren i sin fantasi föreställa sig bilderna utifrån den text som skådespelaren eller sångaren förmedlar. I avhandlingen presenteras Kristerssons "poetik", alltså hur han skapar sådana föreställningar.

Orfevsmyten

Min grundfråga är: Hur kommunicerar jag – utifrån mina förutsättningar – sång och poesi ur historien till en publik idag? När jag reflekterar över projekten använder jag frågeställningar som utgår från myten om den antike sångaren Orfevs. Genom att se mitt arbete i ljuset av Orfevsmyten vill jag bidra både till att avmytifiera och få en djupare förståelse för sångarrollen.

Läs avhandlingen på Göteborgs universitet.

Ladda ned avhandlingen

Köp boken på Bokus