Galendansaren
– en helt annan Birger Sjöberg
är en sångföreställning om Birger Sjöbergs kamp med skapandet och kärleken. Sven Kristersson sjunger sina tonsättningar av Sjöbergs okända, gripande sångtexter, sammanhållna av poetens suggestiva litterära fragment. Han ackompanjerar sig själv med virtuost pianospel.
Med sångerna i Fridas bok och romanen Kvartetten som sprängdes gjorde Birger Sjöberg (1885-1929) stor succé som litterär och musikalisk underhållare i början av 1920-talet. När hans allvarliga diktsamling Kriser och kransar kom 1926 uppskattades den inte av vare sig publiken eller kritikerna. Detta ledde till att Sjöberg isolerade sig och började tvivla på sig själv. Varför ville publiken inte läsa de nya, allvarliga dikter han arbetat så hårt med? Varför ville folk bara höra Fridasångerna, som han skrivit mest för nöjes skull? Nu kallade han sig Galendansare – han tyckte att läsarna och kritikerna såg honom som en marionett som skulle sprattla på deras kommando. Missmodet gjorde att han vanskötte sin hälsa och Sjöberg dog i lunginflammation redan som 44-årig, 1929.
Men: vad många inte vet är att hans kamp med språket inte varit över i och med Kriser och kransar. När Sjöberg gått bort samlade de efterlevande ihop en kubikmeterstor låda med skriftligt material. I lådan fanns inte minst många sångtexter som poeten själv aldrig tonsatt, liksom märkliga prosafragment där han vitalt experimenterade med språket, ofta i vindlande grotesker. Sjöberg ställer här nya frågor om hur han ska leva och förstå sitt liv, men får inga svar vare sig av Gud eller vetenskapen. Tonen är här inte alls idyllisk som så ofta i sångerna till Frida, utan snarare galghumoristisk och desperat. Men mitt i tvivlen ryms det en brusande vital och komplicerad livssyn som kommer till uttryck i flera av dessa nyskapande efterlämnade texter.
I Galendansaren, den första föreställningen som gjorts om texterna i Sjöbergs låda, har Sven satt musik till många av Sjöbergs okända, suggestiva sångtexter. Här framför han dem i en konsertföreställning som hålls samman av de hisnande fragmenten.
Läs mer på Lunds Universitet:
- Birger Sjöbergs postuma texter som sångcykel och teaterföreställning
- Att tonsätta och gestalta Birger Sjöbergs efterlämnade sångtexter och litterära fragment
Bok
Galendansaren är också en välmatad bok som innehåller alla de 24 sångerna med uttrycksfulla och eleganta pianostämmor. Till alla sångerna finns nogrant utvalda introduktioner,valda ur Sjöbergs litterära fragment. Boken har vackra, fantasieggande illustrationer både i form av foton, Sjöbergs egna teckningar och verk av andra konstnärer. Till detta kommer en spännande essä där Sven beskriver och diskuterar hur den musikaliska föreställningen tog form: Hur tänker man när man ska tonsätta och framföra Sjöbergs postuma dikter? Hur övar man in svåra pianostämmor när man skall ackompanjera sig själv? Hur formulerar man ny kunskap på ett område som ligger i skärningspunkten mellan litteratur, musik och teater?